Kanske dags att såga lite igen, sälja verkar ju inte riktigt vara min grej.
Några frågor som plågar mig i höstmörkret,
Hur kort kan en Tiger22 bli utan att äventyra seglingsegenskaperna?
Kan man bygga ett plant däck och ändå klara ruffhöjden på en Tiger22?
Vilket är det optimala segelstället?
Är man rökt med kryssfock?
Vilken är den snabbaste 22:an på kryssen,
Lätt vind?
Mellanvind?
Hård vind?
Får man hissa spinnacker till masttoppen i SRS?
Får man kapa båtar?
Tja, hoppas frågorna engarerar någon mer än mig.
mvh Svenne
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
10 kommentarer:
Tja
Om man tittar igenom gällande SRS-brev för olika båtar och jämför med hur de ser ut så kan man ju tydligt seatt genakers för vissa båtar sitter betydligt högre än den angivna förtrinagelhöjden. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det inte finns någon begränsning för hur högt man får sätta falltrissan för försegel i SRS. Det borde således vara helt ok att hissa spinnacker respektive genua från masttoppen på en 22:a när man mäter in den i SRS.
bepe
Kanske blir då optimal segelföring på en 22:a i SRS denna.
Kryssfock, en plan genacker som hissas i regel-spinnfallet samt en maxad genacker som hissas ca 1-1,5 meter ovanför I. Den plana genackern ska kunna föras på öppna bidevindsbogar och ersätter då genuan. Det vore i alla fall intressant att lämna in en förfrågan om mätbrev till seglarförbundet enligt ovan för att se vilket SRS-tal man får.
bepe
Ser ut som man skulle kunna optimera segelytan för SRS. Det lättaste är naturligtvis att bara höja spinnackerfallet nån meter eller två kanske rent av tre. Där blir man av med ett av 22:ans problem med de lätta undanvindarna.
På Birka race var vi med bra på kryssen trots den mycket lätta vinden, men undanvind fungerar inte under de förhållande mot andra båtar.
Svenne
TK kommer säkerligen ändra sin SRS-formel till nästa år. Därför är egentligen all jämförelse med mätbrev från i år något tveksamt om det kommer att giltighet nästa år också. Men kolla gärna med formeln jag fick av en kompis. Enligt honom ska det vara den som användes iår för de flesta båtar stämmer det väl.
https://docs.google.com/leaf?id=18LltjVDiHgLKnlnuXWOhj4ohVvD1OQd6NhH3jCiKS4o
Det handlar väl bara om att hitta rätt segelföring till 22:an i SRS. Där finns det vissa öppningar som skulle kunna ge ett bättre mätetal, jag tror inte man täpper till dem.
Det går väl kanske inte att använda en formel för långsmala båtar och en formel för övriga. Troligen kommer vi fortsatt ha spridning i klassen på grund av LÖA och deplacement. Ökad längd ökad fart är ganska lätt att förstå, men ökad längd på en 22:a ger ökad bredd samt ökat deplacement och längre köl. Kort och gott har man i regeln försökt kompensera för att en längre 22:a inte blir bättre. Något jag tycker man lyckats väldigt väl med, men å andra sidan så är det inga som utsätter klassen för några nya (ej traditionella) konstruktioner. Så jag sitter bara med ett gammalt facit i min hand.
Min dröm är att klassen verkligen skulle utsättas för en mängd nykonstruktioner ej baserade på gammal skåpmat, det är ju en regelbåt och de ska inte vara så bra att de inte går att göras bättre.
Jag vill se en 22:a som gör de andra värdelösa, det är min dröm.
mvh
Svenne
hur som, så borde väl lika snabba båtar ha samma respittal i SRS...
Förvisso, men när 22:or har fått SRS-tal från 1,15 till 1,20 så undrar man? Och då blir det intressant att testa olika segelkombinatiner för att se hur det påverkar SRS-talet
bepe
det var från 1,13 till 1,20... ;-)
Så man gamla båt fick 1.13, oslagbart och visar väl på att 22:an som klass bör ligga i tabellen. Då skulle den väl segla med 1.18 ;9)
mvh
Svenne
1,13 var för Finikette med kryssfock och ett storsegel som låg under maxmått så den tyckte jag ej kunde ingå i refferensgruppen. Är det ingen annan 22-seglare som har några synpunkter på SRS och hur en 22:a bör konfigureras för att kunna konkurera.
bepe
Skicka en kommentar