Från regelboken
6.6.4.1 J. Förtriangelns baslinje J mätes från förkant av mast vid överkant av däck till den punkt, där förstagets
centrum skär däcket.
Om spinnakerfallet utgör I-måttets maxhöjd mätes detta enligt ISAF:s bestämmelser.
Dvs för att få veta om man ska mäta enligt ISAF:s bestämmelser så måste man först mäta enligt nedan (tveksamma fall). Man tycker att det borde räcka med denna mätning.
6.6.4.2 I. Höjden I mätes vid förkant av mast från den punkt där högsta försegelfallet inkl. spinnakern är fastsatt
vid masten till en punkt 1/25 av däcksbredden över skarndäck. Om seglet är litsat till staget mätes I till den punkt på
masten där akterkant stag, event. i sin förlängning, träffar mastens förkant.
Får väl leta upp vad ISAF:s bestämmelser ger för mätinstruktioner.
Kanske inte så viktigt att fallet hamnar på ena eller andra sättet uppe i masten. Personligen tycker jag det räcker med SK regeln, men av någon anledning så var man inte helt tillfreds med den.
Lite lösryckt ur ISAF:s bestämmelser REDSKAPSREGLERNA 2005 – 2008
Hur jag än vrider och vänder på det så får jag inte den bygeln som blocket sitter i (röd pil) att passa in. Det närmaste jag kommer är spinnackerbygel, men då är den helt felplacerad. Naturligtvis kan jag ha helt fel och att denna lösning är helt okej. Hoppas jag blir övertygad om det.
måndag 13 oktober 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar