Bakgrund
Enligt Skärgårdskryssarregeln får spinnakern inte föras ut med annan hjälp än
spinnakerbommen, paragraf 5.1.10
Sedan några år har förtriangelhöjden (I) i praktiken bestämts av spinnakerfallets höjd. Detta
sedan vi infört internationell mätning av spinnakerfallshöjden, vilken då blivit lika med
förtriangelhöjden. Förstagsinfästningarna har sedan anpassats till befintliga beslag.
Om man nu läser regeln ordagrant så får ingenting föra fram spinnakern framför mastens
framkant. Även till exempel en plåt på 1.5 mm är alltså regelvidrig. Flera seglare har nu börjat
bygga olika anordningar för att leda spinnakerfaller förut.
KN har inte godkänt någon av dessa konstruktioner. Inte heller de Tyska eller Ungerska
konstruktionerna som finns har godkänts av KN.
KN har diskuterat problemet och beslutat om följande tolkning, som ansluter till mätpraxis för
mätningen av spinnakerfallshöjden.
Toppskäddemåttet återfinns i tabell IX.
Tolkning:
Med nuvarande mätmetod av spinnakerfallshöjd/förtriangelhöjd är det rimligt att något
mindre beslag för att leda spinnkerfallet i sidled tillåts. Tillåtet mått är 1/3 av
toppskäddemåttet i respektive klass.
Att måttet inte överskrids kontrolleras genom att spinnakerfallet hålls ut åt sidan (90grader) från
masten varvid måttet mellan mastens framkant och spinnakerfallets bakkant kan mätas. Detta
mått får inte överskrida 1/3 av toppskäddemåttet.
Äntligen en tolkning och jag hoppas att den inte behöver tolkas, det är bra att man bestämmer sig för ett mått. Men jag vet inte varför toppskäddan (110 mm) ska blandas in 110/3=36,6666667 och nu gäller det att få rätt på decimalerna.
Kort och gott tycker jag det är bra med denna tolkning.
Tack KN!
mvh
Svenne
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar