onsdag 22 augusti 2007

Funderingar under arbetets gång. Eller att jaga båt!

Ett återkommande bekymmer är att jag alltid måste söka nya båtar (A22:or), för att testa ett å annat på. Förra hösten satte det igång igen, Tricksonita hade gjort sitt, dvs gett mig en inteckning i X-pokalen och en spik under pokalseglingarna 1999 med kryssfock i mycket lätt vind.
Därvidlag kommer jag inte så mycket längre, nu vill jag ha en pansarkryssare för segling året runt. Eftersom jag är mycket förtjust i Tigern så började jag jaga en sån, kikade på Aquilia i Örebro, förmodligen en mycket bra Tiger.
Men innan affär så ville jag kolla om Rasa var till salu och det var hon, åkte ner och tog mig en titt. Gillar Lillebrors ombyggnad av kölpartiet och så fanns där ett å annat som var bra att bygga med. Köp blev av och jag var på det klara med att det inte skulle byggas om till sommaren, men som ni vet, båten var nu min och det började klia i fingrarna och funderingar virvlade runt i skallen.
En sak som jag inte gillade med Tigern var den breda ruffluckan som dessutom var förskjuten åt babordsidan. Det bästa man kan göra åt en sån sak är att sätta igång sågen, sen måste man ju lappa ihop det hela. Plastade fast ruffluckan i rufftaket och naturligtvis så såg jag till att det blev någorlunda symetriskt. Blev faktiskt riktigt nöjd med resultatet, dessutom förpassades storskotet till rufftaket, en sen lång tid tillbaka tänkt tanke.
Men där fick det bli stopp, allt annat skulle va som Lillebror haft det, ville ju testa båten och fundera på förändringar lite.
Upptäckte att röstjärnen satt lite löst med risk för läckage, hmm, kan väl inte va allt för svårt att fästa dom i aktre skottet och förvara backstagen i källaren. Som sagt, bara att riva och bygga ihop det igen, sagt och gjort... Sen blev det lite modifiering av länksystemet till rodret, men det var bara ett smärre jobb. Trevligt besök fick man i båtskjulet, Rickard som just Köpt Cassandra trotsade styrenångorna och tittade förbi ibland och snackade lite, fick mycket stor hjälp av honom vid sjösättning.
Kul att se när Rickard först drog ut en Rival och sedan tog Rasa ur skjulet med hjälp av traktor och vagn. Det var verkligen på håret att det gick, men ut kom den klar för sjösättning, jag tror det var runt 5 april och jag skulle sova kvar i båten och masta på dan efter.


Rickard sjösätter

Det blev en rejält kall dag och natt, med blåst från havet och minusgrader, men masten kom på ( med hjälp av Rickard förstås) och det kändes väldigt bra att se Rasa vid bryggan, mastad och klar. Hemsegling skulle ske en vecka senare så det gällde att få grejerna på plats, det är alltid en speciell känsla att segla hem en ny båt ( i mitt tycke ny), vi hade tur med vädret även om söndagen gjorde en lätt frusen framåt kvällen.


En kall aprilmorgon

En skön känsla att få lägga henne vid tomma bryggor i Långholmskanalen, tycker faktiskt att hon är lite småfräck att kolla på.
Nu kunde man väl anse att hon var klar, bara att sätta igång och segla in sig på henne och jag såg fram emot Lidingö runt. Naturligtvis skulle det mörkas så mycket det gick, valde den minsta genuan, storsegel och spinnacker, det var ju absolut inga dåliga segel och genuan är ju betydligt större än vad jag är van vid.


I Långholmskanalen efter segling från Oxelösund

På Lidingö runt fick jag önskeväder, dvs lättvind, och Rasa skötte sig utmärkt på kryssen ut från Värtan, vi hängde med bra och riktigt hyfsat på undanvinden, fast vi hade nog tidvis lite väl häftigt trim på stäven, men det är kul att testa. Kryssen in i mål (vinden hade ökat en del) gjorde mig lite fundersam, kändes som hon inte ville va med när det blåser ??? Hur som helst så var jag mycket nöjd och jag anmälde mig till Jungfruvalsen (Götas segling inne i Mälaren), den körde jag själv och det blev ett kämpande i fyra timmar med att försöka hänga med M30:orna, eller åtminstone inte tappa så mycket. Stundtals så blåste det frisk och där emellan kunde det va riktigt svag vind, problemet med kryssfarten visade sig tydligt denna dag, i måttlig vind loggade Rasa 5,2 och i byarna då man kunde förvänta sig en acceleration så dök loggen istället till 4,8 !!!!
Jag har problem och det måste åtgärdas, fick verkligen nåt att fundera över och därmed ställde jag in mitt deltagande i Vikingaregattan. Två veckor innan pokalen så bestämde jag mig för att rigga om, jag hade kvar racingseglen från Tricksonita, (storsegel och genuan på 13,5 kvm) men det krävde att j-måttet minskades till 1.91 m. Så det blev till att borra och flytta bak förstaget och fram masten lite, sen var det bara ut och testa. Jag blev verkligen nöjd, tyckte att det inte bromsade som tidigare när det blåste i lite och allt kändes mycket bättre. Kort och gott var jag nöjd och tyckte att hon seglade bra på kryssen, men tune up seglingen på X-pokalen skulle verkligen väcka mig ur törnrosasömnen.
Nån fart på kryssen var det inte tal om, vi hängde inte alls med (jaja, jag kan ju inte skylla allt på båten) vi låg och kämpade om näst sista platsen. Det bästa med segling är att inget går på räls utan man får faktiskt jobba om det ska gå bra och gamla meriter vägde inte tungt i detta läge.
Så det blev en vecka med dålig fart på kryssen och taktik för den delen också, men det finns väl ett samband. Undanvindarna var ok och det var glädjande. Som sagt, det fanns verkligen ett å annat och fundera över när jag kom hem, måste erkänna att jag tyckte hon var snabb på kryss, men de andra var ju snabbare ??!!
Lillebror hade ju lättat båten rejält sista året han deltog i pokelseglingarna och allt togs ur kölen, kanske det kan va en förklaring till dålig fart. Fiolen åkte i alla fall bort då jag kom hem, tyckte masten betedde sig konstigt med den fiolen. Kändes i alla fall bättre utan, sen fick jag ett vansinnesryck och åkte ner för att riva och flytta fram hela sittbrunnen, men som tur var så sansade jag mig innan sågen var igång och jag nöjde mig med att riva länksystemet till rorkulten och såga hål i durken och skruva fast rorkulten direkt på hjärtstocken. Det gör ju att den hamnar framme vid skottet och står i stort sätt rakt upp i brunn, och det gick väldigt lätt att styra, fast det kändes lite konstigt ibland.
Det får man fixa till i vinter, till slut fick jag en hyfsad segling och vi lyckades spöa upp en uppriggad rival och en modern sexa på ett kvällskör i lätta vindar. Vi vann på beräknad tid med en kvart och det på en timmes segling och det kändes skönt att få till ett bra kvällskör. Naturligtvis så är det alltid lite buskigt och har man rätt flyt så kan marginalerna bli stora, men så är det ju ! Nu är det vinter och pokalen är inte förrän i slutet på juli, så jag har än så länge gått om tid på mig att flytta sittbrunn, gjuta tillbaks blyet i kölen, göra nytt skarndäck (i plast).



Ruffluckan fastplastad



Ruffen kapad ca. 0.7 m, tidigare jobb till soporna




Sittbrunnssargen framflyttad

Bygga om masten och modifiera den så gått det går (alla dessa idéer), spackla upp kölen så den blir slät och fin, osv........ Till råga på allt så läser jag i segling på klassförbundens sida att "De" som seglar entyp är riktiga seglare (inga andra), suck ! Jag som trodde jag var en riktig seglare...

Vi ses på Pokalen !

Sven Högelin

Inga kommentarer: