tisdag 16 augusti 2011

Vitamin C... SRS tal 1.15

Calle mörkade lite och skrev att Vitamin C... är en Safir, vilket det i grunden iofs är. 1.15 för Vitamin C... en hundradel under Safirens SRS tal, en hundradel över M30:an !?
Med den utgångspunkten kan man tycka att SRS kommitten gjort ett bra jobb.

Men nu har vi bland A22:orna en god spridning i tabellen, från Finikettes 1.13 till Bruzaholms 1.2. Finikette är mätt med fock och tveksamt om den i övrigt mäter fulla 22kvm.

Det som sticker mest i ögonen på mig är Bruzaholms 1.2, nu när ett antal båtar är mätta så borde en justering göras till åtminstone 1.18.

Om nu Vitamin C... hamnade rätt i förhållande till Safir samt M30:an, måtte Paloma (1.18) hamna för högt i förhållande till dessa, seglar Paloma utan spinnacker och med avdrag 0.03 (SRS 1.15) vill jag påste att de är chanslösa mot M30:an men även Vitaminen C... samt Safiren. Samma gäller för övrigt de två inmätta Tiger 22:orna.

Kanske nedan utdrag från SSF (SRS kommitten) kan ge oss likvärdiga mätbrev, kan inte se annat än att vi väl uppfyller de två kriterierna om ett SRSv mätetal för A22 klassen.

SRSv

2011 införs på försök SRSv. Alla båtar – dvs. standardbåtar, klassbåtar och mätbrevsbåtar –
kan ansöka om SRSv-mätbrev. SRSv är i princip samma som det vanliga SRS, men
underlaget för SRSv-mätbrevet ska vara verifierat och SRSv-talet anges med 3 decimaler.
SRSv-mätbrev kan användas i vanlig SRS-segling, men en arrangör har även möjligheten att
inbjuda in till kappsegling som bara är öppen för båtar med SRSv-mätbrev.
Uppmätning av båt, rigg och segel samt vägning av båten ska göras av en av båtägarens
nationella myndighet licensierad mätman. Alla segel ska vara certifierade antingen av en
licensierad mätman eller av en segelmakare som har licens att certifiera sin egen produktion.
Vissa klassbåtar som har mätbrev i enlighet med klassens klassregler kan få ett SRSvmätbrev
utan mätning om klassmätbrevet bifogas med ansökan. För tillfället gäller detta 606,
Drake, Farr 30, Folkbåt, Hbåt, IF, J/24, J/80, Melges 24, Neptunkryssare, Starbåt, X35,
X99 och Yngling. Några ytterligare klasser undersöks.
Kriterierna för att en klass ska kunna få ett SRSv-mätbrev baserat på båttypens klassregler
är att:
1. Klassreglerna skall vara av tillräcklig kvalitet t.ex. baserade på klassregelmallen som
gäller för SM-klasser.
2. Klassens mätbrev skall utfärdas efter en inmätning utförd av en mätman och från
vilken det ska finnas ett arkiverat protokoll.
Båtar som har mätbrev i ORCi eller Endorsed IRC kan få ett SRSv-mätbrev baserat på ett sådant mätbrev.


Onekligen skulle det underlätta mycket samt att vi slipper dessa skillnader i mätetal för de som har sina båtar inmätt som SK22:or.

Med hopp om bättring till 2012 !

Någon som vill köpa en Tiger med SRS tal 1.17 ?

mvh Svenne

ps på nedan länk med Ref. nr.: E4086 hittar ni Vitamin C... mätbrev

http://www.svensksegling.se/Batteknik/SRS/Matbrev/Gallandematbrev20111/

11 kommentarer:

Anonym sa...

Man blir bara lite konfunderad när vitaminen står som Safir men med ett segelnr som en 22:a
bepe

Anonym sa...

Båten skickades in som en inmätt A22 men baserad på en Safir. Jag har inte mörkat någon info. Tror att talet bara är beräknad i SRS formeln det har inte något med klassregel att göra igentligen. Skrovet är till 85% Safir. J måttet är minskat med 50 cm.Bommen lika så. Den projecerade segelytan klart minskad. Rätande momentet minskat med 350kg. Tacksam för talet och rimligt med utgångspunkt från detta.
Hoppas INTE vi behöver fix SRSv med stämplar och liknande.
Dock hoppas jag värkligheten kommer ikapp och komitén ser potentialen i reda resultat. Framtiden får utvisa Mr -C

Anonym sa...

Ingen skugga må må falla över uppgiftslämnaren i detta fall. Det är mer hur SRS-komiten hanterar inkomna uppgifter och gör sina bedömningar som gör mig konfunderad
m.v.h. bepe

Anonym sa...

Bruzaholm ligger tok snett, 1.18 torde vara rimligt. Rätande momentet är stort 1400 kr bly...
Rätt på Västkust vågor o vindar,men fel i lätt o mellanväder på ostkusten.
Finikette förlågt! Med tanke på seglande längden, men med
kompensation för liten segelyta ganska rätt. Ganska bra med bly 1100kg om jag mins ritningarna rätt. 1.15 vara rimligt på Västkusten.
Calle

Svenne sa...

Tidigare har jag läst på Blur att SRS tal ska beräknas under 3 - 8 m/s samt att det inte bara är kryss och läns. Där ska också vara en del halvindande.
Halvvind är inte ovanligt när när man seglar SRS (lys), dessutom brukar det i Stockholmstrakten rundas en del Öar som kan vara knepigt med en 22:a då det är förhållandevis liten segelyta per våt yta. Jag kan tycka att det inte är för galet att ha 1.13 på Finikette, men visst blir hon oslagbar under rätt förutsättningar.

mvh Svenne

Anonym sa...

TK förbehåller sig att bedömer vilken båttyp uppfyller kriterier för att tillåtas som klassbåt för SRSv. regelbåtar som A22:orna kommer ha rätt svårt.

i år ändrades mätbrevshanteringen i den mån att all data från ansökan läggs in i en formel. I enstaka fall har TK gått in och reviderad talet. Så ska det fortsätta även nästa år. SRS-kommittén är i prktiken avskaffat då de inte haft någon aktivitet sen början maj.

jag fick bifogad fil av en kompis. tydligen ska det vara en något tidigare version av SRS-formeln. Med största sannolikhet kommer formeln ändras dock inför nästa år men det kan vara intressant ändå för den som nu intresserar sig för utvecklingen.

https://docs.google.com/leaf?id=18LltjVDiHgLKnlnuXWOhj4ohVvD1OQd6NhH3jCiKS4o

Svenne sa...

Problemet är väl att 22:an inte passar så bra i SRS-formeln, regeln har försökt att kompensera för ökad LÖA. SRS-formeln tar ingen hänsyn till regeln.
Ska det fungera så krävs kännedom om klassen och iom det så tycker jag att 22:or med klassmätbrev ges samma SRS tal. Att de blir med i tabellen på samma sätt som andra båtar med någon form av klasstillhörighet. En tabellbåt som inte är kontrollmätt vet man inte om den överenstämmer med båtdatabladet. Jag tycker mig kunna se väl utbyggda akterrundor på både storsegel samt försegel vid SRS seglinger. Och det på båtar som seglar med SRS-tal från tabell.
En båt inmätt enligt gällande klassregel bör naturligtvis ha högra status och dessutom likvärdig SRS-tal inom klassen.
Borde inte vara så svårt att ta till sig för tekniska kommitten och dessutom lättare att hantera.

Tyvärr lyckades jag inte öppna länken på hemdatorn, påjobbet gick det bra men har inte tid att grunna på den där.
Får väl göra ett försök att spara ner den där.

Mvh

Svenne

Anonym sa...

Som jag förstått så kunde man omvandla klassmätbrev till SRS-mätbrev och då fick alla samma respittal. Det kostade väl inte heller något.
Nu är det också borta.

Andra klasser drabbas också då SRS-mätbrevsbåt inte behöver följa klassregler och då påverkas allt från mått, material i segel och annan utrustning, besättningsvikt mm. Det kan även lönar sig att optimerar på det ena eller andra sättet.

Det finns en del seglare som välkomna det nya systemet men så finns även många som tycker att det missgynnar breddseglingen. Skärgårdskryssare är drabbade på så sätt att det kan bli en stor spridning i respittal.

OBS, att till och med TK anser att formeln är inte tillräckligt bra för att använda den fullt ut på även tabellbåtar men på mätbrevsbåtar ska den användas i princip alltid med ett fåtal undantag. kanske ska man segla på västkusten och vara kompis med rätt personer...

Svenne sa...

Eller så kan man bo på ostkusten och vara kompis med rätt personer.
Det finns väl ingen som vill segla med för lågt lys på grund av att man är kompis med rätt person. Men att segla med lågt lys på grund av att man lyckas mäta bra kan väl kanske vara en annan sak.
Men i SRS finns det väl alltid en möjlighet att lägga på lite godtyckligt om någon skulle vara för bra.
Jag tror det kan vara svårare att sänka ett SRS på en båttyp som hamnat högt, kanske beroende på att den är ganska okänd men ändå med i tabellen, kanske den inte seglas av någon kkändis och då kan man ju inte veta var den ska hamna.

Men jag tror på SRS (lys), det ger möjlighet för seglare att få segla tillsammans. Hoppas det håller i sig och att båtar som hör till en klass ska ha möjlighet att under rätt förutsättningar hamna i tabellen.

mvh Svenne

Anonym sa...

Någon som fick hem filen innan den togs bort. Vore roligt att prova lite olika

Anonym sa...

jag fick tag i den innan filen togs bort.

prova den här:

https://docs.google.com/leaf?id=142WWXRzX3RlbOM-SNBCJANjXKjCKLlcznnNI0XsViP0

/Calle