Bengt Pettersson Tillbaka till matrikelnVisa kappseglingsresultat
S-356 Cirdan
Skrov och däck byggdes på Ekoln marin i Uppsala under september månad 1979. Därefter gjordes båten sjösättningsklar i Lännersta under perioden oktober 1979 till augusti 1980 och sjösattes i Saltsjö-Duvnäs i slutet av augusti. Jungfruturen avverkades med hjälpmotor genom Skurusundet via Hammarbyslussen till Mälaren och hemmahamnen i Kvarnviken. Riggen ställdes på och två dagars provsegling hanns med innan det var dags att ta upp Cirdan för vintern på Kvarnvikens uppläggningsplats vid Råcksta sjöhage. Arbetet med inredningen forsatte denna vinter. Cirdan är byggd utan den basinredning som Tigern hade tänkt att båten skulle förses med. Till säsongen 1981 var Cirdan segelklar och denna vår mättes jakten in. Denna premiärsäsong semesterseglades Cirdan under fyra veckor i Stockholms norra skärgård och på Åland samt debuterade på Skärgårdskryssarpokalen i Fiskeboda vid Hjälmaren. Förutom en massa mindre ombyggnader och justeringar har under åren följande gjorts för att öka jaktens prestanda. 1984 minskade J-måttet från 2,50m till 2,40m. 1987 konade Roffe Erixon den kraftiga M66-masten. 1989 spacklades och hyvlades kölen så att den överensstämde med ritningen. 1999 kapades aktern ca 0,4m. 2000 minskades J från 2,40m till 2,15m, backstagen skrotades och vanten sveptes bakåt. 2002 kapades kölen, K-måttet minskades med ca 0,1m, så att det anpassades till Lx. Den tidigare lodräta akterkanten på kölen snedställdes. Rodret byggdes om för att passa till den nya kölformen och gavs en Naca-profil.
Bengt Pettersson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar