söndag 3 februari 2008

Årsmöte SSKF


En skrämmande dåligt jobb när man har tagit hål för block till liften för spinnackerbommen. Ta bort så mycket material för en så klen tamp ?!?


Det var ett tag sen jag var på ett årsmöte i SSKF, i år var det intressant eftersom ett par nya motioner kommit in för behandling. Den första som togs upp var inte ny utan var uppe för andra året, det gällde 55 kvm och uppåt. Någon utryckte sig typ "då fick han rätt till slut Reimers" och med de orden så bifölls motionen för andra året och kommer att skrivas in i regeln.
Med tanke på att detta med att skilja rodret från akterkant köl har ju tidigare varit ett känsligt ämne i skärgårdskryssar sammanhang. Nu gick det igenom utan prut och i stort sätt utan upprörda diskussioner vilket man kanske ska se positivt på. Frågan är bara varför denna motion inte skulle kunna gälla alla klasser, kanske dags att lämna in en för övriga klasser och få den prövad.

Efter det behandlades en motion om att förlänga spinnackerbommen (J x 1.5), här var det inget snack om saken och den fick inget gehör. Jag kan inte direkt tycka att det är fel, men det kräver mer för att dena typ av motion ska gå igenom. Den bör vara djupt förankrad i åtminstone en klassklubb och dessutom kanske testad rent praktiskt.

Motionen om master gick igenom den också, motionen vill förenkla regelutformningen och att man inte ska bli tvungen att lägga på massa kilon beroende vilken typ av mast alternativt vilket material man använder.



Olle (KN) förklarar för Allan och Torkel (motionärer) hur mycket snabbare en Tiger kommer att bli med den nya mastregeln !


Det var första året som den motionen var uppe så KN får utarbeta ett förslag till regeländring under året.
Som jag ser det så är motionen ett steg i rätt riktning, men som jag skrev tidigare så tycker jag lika gärna att man kan släppa hela proceduren fri. Är man rädd för avikande varianter så kan man lätt sätta en begränsning exempelvis på framkant till bakant mast. Det är bara idiotiskt att låsa upp regeln till hänsyn av trämaster som man får anse vara passe (även om de kommer att finnas kvar).
Mastfrågan är aktuell för flera klasser och det jag tycker är sorgligt är att man ska anpassa de nya masterna efter det som sitter på båtarna idag (Folkbåt, M30 mfl). Jag har hört snacket på bryggan och lagt mig i med mina synpunkter som är ungefär "ta den bästa mast ni hittar på hyllan, vikta den de första fem åren och ta sen bort vikten".
En sak är jag helt säker på att ser man lite framåt så kommer trämasterna försvinna och varför skulle man inte redan nu välja en bättre mast ???

Tja, det var väl den intressanta delan av mötet men överlag så tycker jag att det var en trevlig stämning och det ska bli spännande att få uppleva 100 års jubileet på plats i Saltis.
Det som kan kännas lite trist är att vakanserna i styrelsen ökade lite, men det verkade inte direkt som det bekymrade någon så det blir säkert bra !

Inga kommentarer: