lördag 10 mars 2012

Nytt SRS mätbrev till Refuge


Klicka till på bilden så blir den lite större

Det går smidigt att förnya mätbreven, jag ändrade en del från mitt tidigare och det var inte något problem.
Tänkte att jag ska segla Mälarvarvet och Birka Race ensam.
Därför lät jag mäta in med endast stor och kryssfock och fick SRS tal 1.111

22:an är inte längre med i tabellen utan varje inmätt 22 anses som en egen individ (oneoff), skärgårdskryssarregeln har inte längre någon betydelse för SRS segling med 22:or.

I SRS har mätbrevsbåtarna fri höjd på sättning av spinnacker/gennacker. Jag tycker det är galet men samtidigt kittlar det i tanken att någon verkligen utnyttjar det, och troligen är en gennacker mest effektiv.
Denna miss med fri höjd för att hissa undanvindssegel lär gynna 22:an, det tidigare svaga området var lätt undanvind men där är vi nu väl kompenserade.
Trots kritik om att 22:an hade för lågt SRS/Lystal och hörde inte hemma i tabellen har vi nu fått sänkt på en hel del vassa 22:or.
Med rätt segelkonfiguration och båtutrustning bör samtliga 22:or i princip mäta betydligt bättre än det tidigare tabellvärdet 1.17.

Själv är jag dock mycket kritisk till denna utveckling och vill att 22 klassen kommer in i tabellen igen.
Jag tror vi riskerar att tappa än fler 22:or om det börjar meckas frisk och chansen att segla mot andra 22:or regelmässigt minskar.

Jag tror frågan kommer upp på 22 klubbens årsmötet, se sk22.se om tid och plats.

mvh
Svenne

Inga kommentarer: